Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 2
Zespół Placówek Edukacyjnych Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy nr 2 w Olsztynie
- Podstawowe Informacje dotyczące rekrutacji 2024/2025
- Regulamin rekrutacji
- Podanie do SPdP 2024/2025
- Oświadczenie do rekrutacji
- Statut SPdP
Sylwetka absolwenta
Absolwent szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy powinien być dobrze przygotowany do godnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i ekonomicznym. Absolwent szkoły będzie gotowy, na miarę swoich indywidualnych możliwości, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo, do realizowania wymagań i oczekiwań stawianych mu przez społeczeństwo. Szkoła wyposaża absolwenta w wiadomości, umiejętności i sprawności potrzebne mu do realizacji zadań dnia codziennego, do podejmowania równych ról społecznych w środowisku macierzystym, w miarę możliwości niezależnie i godnie, do aktywnego życia oraz do przestrzegania ogólnie przyjętych norm.
Uczniowie Szkoły realizują program nauczania dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, skonstruowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Kształcenie dostosowane jest do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Nauka trwa 3 lata z możliwością przedłużenia etapu edukacyjnego o 1 rok.
Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno-terapeutycznych, popartych wielospecjalistyczną oceną poziomu ich funkcjonowania. Ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana jest dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy.
W Szkole Przysposabiającej do Pracy działają pracownie:
Pracownia działań twórczych
W ramach pracowni uczniowie:
- nabywają umiejętności posługiwania się przyborami krawieckimi;
- wykonują drobne naprawy;
- szyją i wypełniają poduszki, maskotki, tekstylne ozdoby świąteczne;
- nabywają umiejętności pracy z wykrojem krawieckim;
- rozwijają własną kreatywność, uzdolnienia oraz zainteresowania;
- realizują zamówienia indywidualnych klientów tworząc produkty z pasją i sercem;
- współpracując z innymi pracowniami przygotowują produkty rękodzielnicze na kiermasze lokalne i szkolne;
- współpracują ze środowiskiem lokalnym;
- wykonują inne prace, które umożliwiają im realizowanie własnych pomysłów;
Pracownia muzyczna
W ramach pracowni uczniowie :
- mają możliwość autoprezentacji wyrażając swoje przeżycia, emocje za pomocą dostępnych środków wyrazu artystycznego;
- odkrywają, rozwijają i kształtują swoje zainteresowania taneczne, teatralne, muzyczne: instrumentalne i wokalne oraz plastyczno-technicznych;
- uczestniczą w zajęciach dodatkowych: nauka gry na keyboardzie i indywidualne zajęcia wokalne;
- biorą udział w imprezach artystycznych, apelach szkolnych oraz dyskotekach;
- spędzają czas w kąciku relaksacyjnym przy “żywej muzyce“;
Pracownia artystyczno-techniczna
W ramach pracowni uczniowie:
- wykonują prace różnymi technikami rękodzielniczymi między innymi: dekoracje z papierowej wikliny, ozdoby z masy papierowej;
- tworzą prace malarskie na płótnie, drewnie;
- przygotowują na zamówienie drewniane tabliczki z sentencjami, życzeniami;
- wykonują biżuterię ze srebra i brązu;
- wytwarzają skrzynki dekoracyjne;
- wykonują ozdoby do domu;
- szlifują elementy drewniane mebli;
- malują farbami akrylowymi, lakierują;
- ozdabiają elementy drewniane metodą decoupage;
- uczą się wykonywać prace związane z obróbką drewna;
- poznają obsługę podstawowych narzędzi stolarskich;
- doskonalą umiejętności obsługi elektronarzędzi wykorzystywanych w stolarni w zakresie wkręcania śrub, wiercenia otworów za pomocą wkrętarko-wiertarki, wyrzynania elementów drewnianych z użyciem wyrzynarki do drewna, szlifowania elementów drewnianych z pomocą szlifierki oscylacyjnej;
Pracownia witrażu
W ramach pracowni uczniowie:
- wytwarzają ozdoby witrażowe Metodą Tiffany;
- malują na szkle obrazy farbami akrylowymi;
- malują różne formy szklane farbami do szkła;
- tworzą obrazy z mozaiki witrażowej;
- wykonują małe ozdoby i biżuterię metodą Fusingu;
Pracownia kreatywna
W ramach pracowni uczniowie:
- wykorzystują narzędzia multimedialne - programy i aplikacje do tworzenia grafik, filmów, animacji;
- tworzą autorskie projekty graficzne wykorzystywane w gadżetach okolicznościowych (kartki, kubki);
- wytwarzają naczynia ceramiczne;
- malują obrazy abstrakcyjne;
- poznają zagadnienia z dziedziny sztuki;
- doskonalą umiejętność pracy na podstawie instrukcji;
- ujawniają zdolności, w szczególności zdolności plastyczno-techniczne;
- rozwijają swoje zainteresowania;
- rozwijają kreatywność;
- doskonalą umiejętność pracy w grupie;
Pracownia usług handlowych
W ramach pracowni uczniowie:
- prowadzą sprzedaż produktów spożywczych i potraw przygotowanych w pracowni kulinarnej
- doskonalą umiejętności samoobsługowe w zakresie obsługi ekspresu do kawy, grilla, opiekacza;
- doskonalą umiejętności komunikacyjne i społeczne w zakresie prawidłowej obsługi klienta;
- doskonalą umiejętności posługiwania się pieniędzmi, głównie realizują trening ekonomiczny: odliczają określone kwoty i wydają resztę;
- planują zakupy i przygotowują listę zakupów, korzystając z aplikacji;
- realizują trening zakupowy podczas wyjść do sklepów - zaopatrują sklepik w towary;
- kalkulują ceny i układają produkty spożywcze na półkach;
- dbają o porządek i estetyczny wygląd sklepiku i kawiarenki
- uczą się elementarnych zasad pracy ekspedienta;
Pracownia biurowo-multimedialna
W ramach pracowni uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi sprzętu poligraficznego i biurowego - drukarka, ksero, niszczarka, laminarka, gilotyna, bindownica;
- doskonalą umiejętności obsługi komputera - edytowanie tekstu, obsługa poczty elektronicznej, projektowanie graficzne, wyszukiwanie informacji w Internecie oraz ich przetwarzanie;
- doskonalą umiejętności korzystania z multimedialnych programów użytkowych i edukacyjnych;
- rozwijają zainteresowania informatyczne i techniczne;
- wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki (robotyka);
Pracownia usług gospodarczych
W ramach pracowni uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi pralki, suszarki bębnowej, żelazka ze stacją parową, pionowego żelazka parowego i odkurzacza piorącego;
- doskonalą umiejętności odczytywania symboli chemicznych na metkach;
- doskonalą umiejętności związane z codziennym utrzymaniem czystości gospodarstwa domowego;
- uczą się obowiązkowości;
- wykonują zlecenia prania odzieży ochronnej w ramach współpracy z innymi pracowniami ZPE;
Pracownia tkacka
W ramach pracowni uczniowie:
- uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności tkackie;
- poznają charakterystyczne pojęcia z tym związane oraz budowę, historię i pracę na prostych narzędziach jak bardko, ramka tkacka;
- poznają budowę i zasady działania krosna, jego obsługi oraz podstawy projektowania splotów tkackich, a także zakładania osnowy na krosno;
- rozwijają umiejętności praktyczne w zakresie tkactwa;
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętności twórczego myślenia;
- kształtują pamięć wzrokową, zręczność manualną;
- nabywają umiejętności korzystania z instrukcji, filmów instruktażowych, rysunków;
- rozwijają umiejętności planowania działań;
- kształtują poczucie estetyki poprzez naukę doboru kolorów, porównywanie pracy ze wzorem, uwrażliwienie na barwy, kształty i faktury;
- rozwijają umiejętności wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy;
- rozwijają umiejętności segregowania elementów, porządkowania przestrzeni oraz przygotowania materiałów do tkania;
Pracownia ogrodnicza
W ramach pracowni uczniowie:
- uczą się bezpiecznego posługiwania się materiałami i sprzętem do pielęgnacji ogrodów i terenów zielonych;
- przygotowują rabaty warzywne w ogrodzie oraz przyszkolnej szklarni;
- uczą się prac sezonowych w ogrodzie i terenach rekreacyjnych;
- pielęgnują rośliny kwitnące i zielone w pomieszczeniach szkolnych i domowych;
- wykorzystują materiały naturalne w tworzeniu prostych kompozycji i dekoracji;
- tworzą nowoczesne aranżacje wnętrz z wykorzystaniem ściany wertykalnej;
Pracownia umiejętności praktycznych
W ramach pracowni uczniowie:
- doskonalą umiejętności samoobsługowe oraz porządkowe;
- kształtują postawę odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- usprawniają percepcję zmysłową oraz koordynację wzrokowo – ruchową;
- wytwarzają prace plastyczno - techniczne oraz rękodzielnicze angażujące zmysły (np. rzeźba metodą utwardzania materiału, ozdoby oraz kartki okolicznościowe, biżuterię, stroiki, ozdoby do domu), plastyka sensoryczna;
- pozyskują naturalne materiały na zajęcia (kwiaty, szyszki, orzechy, liście, kasztany, żołędzie, nasiona, kamienie, muszle);
- biorą udział w treningu ekonomicznym (sporządzanie listy zakupów, wykonywanie zakupów, korzystanie z kas samoobsługowych, posługiwanie się pieniędzmi);
- biorą udział w treningu relaksacyjnym opartym na stymulacji polisensorycznej;
Pracownia kulinarna
W ramach pracowni uczniowie:
- zdobywają nie tylko umiejętności przygotowywania potraw, ale także planowania menu czy robienia codziennych zakupów w sklepie spożywczym;
- ściśle współpracują ze sklepikiem szkolnym, na którego potrzeby przygotowują zdrowe przekąski, zupy, kanapki i gofry;
- poznają zasady i nabywają umiejętności posługiwania się urządzeniami kuchennymi i sprzętem gospodarstwa domowego;
- zdobywają wiedzę na temat zasad zdrowego odżywiania;
- nakrywają do stołu, oceniają smak i wygląd gotowych potraw;
- rozwijają zaradność życiową: umiejętność dbania o porządek, odpowiedzialność czy systematyczność;
Pracownia sensoryczno- terapeutyczna
W ramach pracowni uczniowie:
- rozwijają umiejętności komunikacji pozawerbalnej – AAC;
- doświadczają stymulacji polisensorycznej (wzrok i spostrzeganie, słuch, węch, smak, dotyk);
- doświadczają satysfakcji i pozytywnych emocji;
- odreagowują napięcia emocjonalne i fizyczne, odprężają i wyciszają, organizm;
- odbywają cykliczne spacery celem stymulacji w naturalnym środowisku i aktywizacji uczniów;
- doświadczają stanu równowagi między ćwiczeniami aktywizującymi podnoszącymi ich aktywność własną, a stanem wyciszenia i relaksacji;
Oferta zajęć dodatkowych
W Szkole Przysposabiającej do Pracy uczniowie mogą uczęszczać na różne zajęcia dodatkowe:
- Zajęcia dodatkowe na basenie - doskonalenie pływania
- Amatorskie Koło Fotograficzne "Flesz"
- Dbam o zdrowie
- Indywidualne zajęcia wokalne
- Integracyjny Klub spotkań Młodzieży
- Klub Młodego Odkrywcy – Eksperyment
- Koło beletrystyczne
- Koło szachowe
- Sztrykowanie i tkanie – koło tkackie
- Klub Spotkań „Między nami, kobietami”
- „Mówikowa grupa – swobodne pogawędki o wszystkim”
- Grupa dyskusyjna z elementami tutoringu „Na każdy temat”
- Koło Profilaktyki Stresu
- Szkolne Koło Wolontariatu
- Integracyjny Teatr Tańca AUTentYcZni My
- Telewizja „Niebieskie oko”
- Koło Przyjaciół Zwierząt – wyjątkowy Przyjaciel